Quote of the day

In the rhythm of the needles

there is music for the soul.


Breiclub in Oostende : om de 2 weken de zaterdag van 10 u - 12.30 u in de bieb



zondag 15 april 2012

an old treasure and a question for you

I met another knitter in Bruges, and we had a very nice conversation.  This lady knits all sorts of clothes for dolls and teddybears.  She uses old cottons and linnens, with stains and colour fading.  That is how she obtains a result that looks very old, but in fact was knitted only last week... !  How clever is that !

it is such a fine knit, only 7 cm big !
 She has a very special pattern for a little hat, and I couldn't resist buying one.  It is so cute !  I think it is based on a pattern used in the Netherlands, for traditional headwear of the Dutch women in one of the regions there. Am I right ?   Perhaps one of my Dutch followers knows more about it ?  I would appreciate it very much if you could give me some more information about this pattern, it seems very exciting to knit !

I like the 2 colours she used, she started with the circle






such a fine finishing, all knitted scallops


Even in het Nederlands :

Ik had een gesprek met een mevrouw uit Brugge, die poppenkleedjes en berenkleedjes breit.  Ze gebruikt daarvoor oude resten katoen en vlas, met vlekjes en kleurverschillen in.  Zo verkrijgt ze een oud resultaat, maar zijn de kleertjes wel nog maar pas gebreid.  Leuk gevonden !
Maar wat ik heel mooi vond is een speciaal patroon dat ze gebruikt voor een mutsje.  Het wordt gebreid vanuit een cirkel, waaraan ze dan de rest verder breit, zodat er een soort kapje ontstaat.  Volgens mij is dat een patroon dat ook gebruikt wordt in de Nederlandse traditionele dames kostuums.  Meer weet ik er niet van, uit welke regio of stad, maar misschien kan er iemand van mijn Nederlandse volgers een tip van de sluier oplichten ? 
Het lijkt me een prachtig patroon om te breien... !

3 opmerkingen:

  1. mss moet je het haar eens vragen :
    http://www.etsy.com/shop/P8iosities?ref=em

    tot woensdag hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werd op dit logje gewezen door een breivriendin, en ga de vraag doorspelen aan iemand van de Streekdrachtengroep... als zij er meer van weet, dan hoor je van me! Groetjes van Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...